
V Bohumíně dne 1. července 2010
Název operačního programu: |
OP Lidské zdroje a zaměstnanost |
Registrační číslo projektu: |
CZ 1.04/1.1.02/35.00464 |
Název prioritní osy: |
Adaptabilita |
Název oblasti podpory: |
Zvýšení adaptability zaměstnanců a konkurenceschopnosti podniků |
Název výzvy: |
Výzva pro předkládání GP 1.1 - Školení je šance |
Číslo globálního grantu: |
CZ.1.04/1.1.02 |
Vzdělávání zaměstnanců považujeme v Bochemii,a.s. za klíčovou oblast nejen pro růst a rozvoj firmy jako celku, ale také jako důležitý moment rozvoje jednotlivých zaměstnanců v rámci sílícího konkurenčního prostředí a zvyšování nároků na kompetence zaměstnanců. Vzdělávání zaměstnanců má v Bochemii,a.s. letitou tradici.
V roce 2008 přijala společnost Bochemie novou misi společnosti. Bochemie jako Tvůrce chytrých řešení odráží potřebu hlubších znalostí a dovedností zaměstnanců při plnění náročných a nových úkolů. Plán vzdělávání je založena komplexně, tak, aby byl zajištěn odborný růst zaměstnanců v ucelené formě a aby společnost jako celek byla schopna obstát nejen na tuzemském, ale i zahraničních trzích.
V souvislosti s růstem společnosti v rámci Bochemie Group byl předložen v roce 2009 v rámci operačního programu EU Lidské zdroje a zaměstnanost projektový záměr, který byl podpořen grantem EU.
Projektový záměr přináší inovaci stávajícího vzdělávacího firemního systému. Navazuje a akceleruje firemní vzdělávání. Cílem projektu je zvýšení adaptability zaměstnanců na měnící se podmínky obchodu a výroby na domácích a zahraničních trzích prostřednictvím. Jedná se o dva významné aspekty firemního podnikání: zvýšení jazykových kompetencí a zlepšení vzájemné týmové spolupráce při plnění náročných úkolů v operativním řízení, výrobě a vývoji a výzkumu.
Prvním cílem projektu je zvýšení úrovně cizojazyčných konverzačních schopností a rozvoj cizojazyčných kompetencí. Projektovým záměrem je zvýšení kompetence znalostí cizích jazyků u zaměstnanců, u kterých se tím posiluje jejich schopnost udržet si pracovní místo v podniku a zároveň se zvyšuje jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Především však zlepšení komunikačních schopností v cizích jazycích (angličtina, němčina, španělština).
Druhým cílem projektu je zahájení druhé etapy vybudováním autonomních týmů v rámci existující organizační struktury. Cílem je adaptace zaměstnanců na turbulenci trhů, které se projevují změnami v oblasti operačního řízení. Prostředkem je sestavení autonomních týmů s motivovanými zaměstnanci, které budou psychicky, morálně a odborně připraveny udržet dynamiku změn. Doplňující komponentou je zvýšení IT vzdělanosti se zaměřením na růst schopnosti se dorozumět pomocí moderních IT technologií.
Inovace v procesu učení
Inovativnost projektového záměru je zacílená na výsledky vzdělávacího procesu u jazykového vzdělávání. Prioritní je výběr cílové skupiny, kde jsou do všech kurzů vybíráni zaměstnanci, kteří jsou v jazykových znalostech mírně pokročilí. Principem výuky je, aby výsledkem kurzu byla schopnost účastníků dorozumět se a komunikovat. Rozhodující je zároveň schopnost využívat moderní komunikační prostředky. Zaměření jazykového vzdělávacího kurzu předpokládá, že vlastní výuka bude probíhat s účastníky s takovou znalostí cizího jazyka, aby mohly být komunikační dovednosti dále rozvíjeny ke schopnosti dorozumět se prostřednictvím moderních komunikačních prostředků.
Inovace v produktu
Zcela novým produktem ve vzdělávacím procesu v rámci společnosti Bochemie je projekt zaměřený na zdokonalování týmové spolupráce a posilování dovedností a pravomocí při autonomním řízení a zlepšování procesů. Součástí je trénink týmové spolupráce, výuka metod a technik kreativity a vybudování pozitivních postojů ke kontinuálnímu zdokonalování. Přínosem je růst výkonnosti autonomních týmů o desítky procent. Principem je, že se v rámci řízení výroby ustanoví autonomní skupina, která se vyznačuje kolektivní odpovědností za plnění pracovních úkolů, vnitřní koordinací průběhu práce, všeobecnou přehledností pracovních požadavků na všechny členy skupiny. V předchozích letech byli vzdělávání v měkkých dovednostech především THP zaměstnanci. Ustanovení autonomních týmů vychází z analýzy potřeb společnosti, kdy je nutno zvýšit vertikální a horizontální prostupnost informací a především motivovat k vyšší odpovědnosti za výsledek celé společnosti i zaměstnance v dělnických profesích. Projektový záměr má přímý vliv na zlepšení firemní kultury. Zaměstnanci získávají více informací, znalostí a kompetencí. Výsledkem projektu je schopnost akceptovat změnu a nést odpovědnost.